Spændings- og risikofyldt leg udgør en naturlig del af børns leg og udforskning af sig selv og deres omgivelser. Børn overskrider egne grænser og barrierer ved at afprøve nye og spændende ting i legens verden.
Børn, og egentlig også voksne, har en naturlig lyst til og behov for aktiviteter, hvor de mærke suset i kroppen og hjertet der hamrer. De risikofyldte lege er en naturlig del af børns leg, og alle børn vil i større eller minde grad opsøge udfordring og spænding – hvis de har rammerne til det!
Børns leg i naturen – Børns krop, sanser og bevægelse i naturen.
Krop, sanser og bevægelse – udendørs aktiviteter er betydningsfulde for børnenes kropsudfoldelser.
Legen – det gode liv – det er i legen, du øver dig på at være menneske.
Cykelmodstand – dejligt når man på cyklen ved at lidt modstand, er en god udfordring.
Legen har en vigtig funktion, i og med at den sætter børn i stand til at beherske risici, som de kommer til at møde, når de bliver voksne. Børn skaber gennem der leg nogle usikre og risikofyldte situationer, som de kan øve sig i at mestre. I legen kan man få erfaring med en risiko inden for relativt trygge rammer, og konsekvenserne er som regel ikke så alvorlige.
Definitionon på risikofyldt leg
Den norske professor, Ellen Beate Hansen Sandseter, har forsket i børns risikofyldte lege og definerer disse som ”…Spændende og udfordrende leg, der indebærer usikkerhed og risiko for fysisk skade” (Sandseter & Jensen, 2015, 16). Disse lege indeholder o9e akviteter eller elementer, der udfordrer barnets følelse af kontrol over sig selv i akviteten i konstant vekselvirkning mellem spænding og frygt. Sandseter opdeler den risikofyldte leg i 6 kategorier: Højder, fart, farlige redskaber, leg nær farlige elementer, kamplege, og risiko for at blive væk.
Kategorierne er følgende:
♦ Leg med stor HØJDE – med fare for at komme til skade ved fald ved at klatre, hoppe fra højder, gynge/vippe højt, balancere i højde.
♦ Leg med høj FART – ukontrolleret fart og tempo, hvor man kan ramme noget , (eller nogen), ved at cykle, kælke, rutsje, springe med høj fart.
♦ Leg med FARLIGE REDSKABER – der kan medføre skader, for eksempel økse, sav, kniv, hammer, tov.
♦ Leg i nærheden af FARLIGE ELEMENTER – hvor man kan falde ned i eller ind i noget, for eksempel vand/sø, bål, skrænt.
♦ Leg, der indebærer KAMP – hvor børn kan komme til at skade hinanden, for eksempel ved brydekamp, slåskamp, fægtekamp med kæppe.
♦ Leg, hvor børn kan FORSVINDE/FARE VILD, for eksempel i tilfælde, hvor børn er uden opsyn, og hvor der ikke er nogen “indhegning”, for eksempel i en skov eller lignende.
Risikofyldt leg – gør os robuste.